Czym jest LXD? Learning Experience Design

Dziś, z ogromną przyjemnością, opowiem Ci o projektowaniu doświadczeń edukacyjnych. Na początek opowiem Ci, czym jest Learning Experience Design i co sprawiło, że tak mnie zafascynował. Poznasz pioniera tej dyscypliny i ciekawą konferencję, która skupia osoby zainteresowane Learning Experience Designem. Na koniec mam dla Ciebie coś, co pomoże Ci samodzielnie zaspokoić ciekawość, zanim przygotuję kolejne artykuły z tej serii.

Do dzieła!


Moje początki z projektowaniem doświadczeń edukacyjnch

Ścieżka edukatora zawsze była mi bliska. To nie przypadek, że pewnego dnia natknęłam się na Learning Experience Design (LXD, LX Design). Zaczęło się, gdy byłam mała – od zabawy w nauczyciela przed ustawionymi w rządek pluszakami. Gdy miałam 13 lat zostałam wolonatriuszką w przedszkolu i kilka razy w tygodniu po szkole prowadziłam zajęcia plastyczne dla dzieci. W liceum pomagałam sąsiadkom w angielskim. Na studiach prowadziłam warsztaty artystyczne, projektowe i programistyczne dla dzieci. Gdy skończyłam studia, zaczęłam pracę na WSTI w Katowicach. Tam od 3 lat uczę studentów projektowania.

Wspólnie z dziećmi (uczestnikami warsztatów) tworzę interaktywne kolaże z wykorzystaniem płytek elektronicznych Bare Conductive.
Warsztaty Pierwsze Styki podczas Festiwalu art+bits w Katowicach w 2015 roku | fot. Krzysztof Szewczyk

Kiedy zaczęłam pracować na WSTI, specjalizacja User Experience miała tam swój debiut. Dostałam wolną rękę i możliwość zbudowania syllabusa i kształtu mojego przedmiotu zupełnie od zera. W toku prac zaczęłam doznawać olśnienia: z lekcji na lekcję i z semestru na semestr, zaczęłam odkrywać coraz więcej punktów zbieżnych między pracą projektanta, a pracą nauczyciela. Ucznia, podobnie jak użytkownika, stawiałam w centrum. Kładłam wysoki nacisk, żeby poznać, dla kogo projektuję: w jakim momencie są te osoby, czego potrzebują, co je motywuje, jakie mają cele. Instynktownie zaczęłam też analizwować innych interesariuszy, w tym rynek pracy i pracodawców. A wnioski z tej analizy przekładałam na kształt swoich zajęć. Eksperymentowałam, testowałam, wyciągałam wnioski i ulepszałam doświadczenie, bacznie obserwując swoich studentów.

Pewnego dnia trafiłam na szkolenie z budowania marki osobistej. Prowadziła je Ewa Gadomska. To Ewa pomogła mi połączyć kropki. „Skoro uwielbiasz uczyć i zawsze ciągnęło Cię w stronę edukacji, a do tego Twoją pracą i pasją jest projektowanie, to może połącz jedno z drugim?”. Po pierwszym dniu szkolenia prowadzonego przez Ewę, zaczęłam szukać. I tak natknęłam się na LXD – Learning Experience Design, Nielsa Floora i LXDCON.

Czym jest Learning Experience Design (LXD)

LXD to proces tworzenia takich doświadczeń, które pozwalają osiągnąć porządany cel. Doświadczeniem edukacyjnym jest każda interakcja, w której zachodzi proces uczenia się, a więc np.: kurs, e-learning, webinar, konferecja, mentoring, lekcja w szkole itd.

Dwa najważniejsze składniki LXD to human-centred design i skupienie się na celach. Projektując doświadczenie edukacyjne, szczególną uwagę poświęcasz ludziom, którzy są częścią tego doświadczenia.

W projektowaniu UX łączysz kropki. Poznajesz perspektywę nie tylko użytkowników, ale również biznesu, developerów, prawników itd. Podobnie w projektowaniu LX: pogłębiasz zrozumienie ucznia, ale też nauczyciela, rodziców – każdego interesariusza, który w jakiś sposób może być powiązany z tym doświadczeniem.

Learning Experience Design wykorzystuje zasady projektowania UX – po to, aby wspierać i ulepszać wyniki, jakie niesie za sobą doświadczenie edukacyjne.

Posłuchaj, co o LXD mówi Niels Floor – pionier Learning Experience Designu:

Niels Floor o Learning Experience Designie

Niels Floor – pionier Learning Experience Designu

„Every learning experience should be positive, personal and profound”.

Niels Floor

Niels to założyciel firmy Shapers i organizator międzynarodowej konferencji LXDCON, w której dwukrotnie miałam przyjemność brać udział. Poza konferencją, organizuje również szkolenia: zarówno stacjonarnie w Holandii, jak i online.

Słuchając o doświadczeniach Nielsa, mam poczucie, że podążamy podobną ścieżką. Niels zaczynał jako projektant graficzny i projektant interakcji. W pewnym momencie, podobnie jak ja, zaczął uczyć innych. I zaczął szukać sposobów, jak wykorzystać narzędzia i metody znane z pracy projektanta. Po to, by kształtować doświadczenie uczenia się.

LXDCON – konferencja o projektowaniu doświadczeń edukacyjnych.

Brałam udział w dwóch edycjach LXDCON-u: w 2020 i 2021 roku. Ta w 2020, z uwagi na pandemię, po raz pierwszy odbywała się online. Trwała 5 dni. Wykłady, warsztaty i dyskusje były podzielone na bloki: poranny i popołudniowy. Przynajmniej wedle naszej strefy czasowej, bo w konferencji brali udział miłośnicy LX Designu z całego świata.

W 2020 struktura konferencji odzwierciedlała 5 dniowy sprint. W każdym dniu był blok, który wprowadzał w każdy z etapów sprintu – wspierając uczestników w zaprojektowaniu własnego doświadczenia edukacyjnego podczas konferencji.

LXDCON zapamiętałam jako wydarzenie, które mocno poszerzyło mi horyzonty. Usłyszałam o rzeczach dla mnie zupełnie nowych. Najbardziej w pamięci zapadły mi: inicjatywa Enroll Yourself, socjony (socionas), ludodidactics, micro-learning, wykład Joepa Holtena „Assessment as a celebration”. Wisienką na torcie były linki i polecajki wymieniane przez uczestników na czacie podczas wykładów.

Wkrótce przygotuję osobny wpis o tym, co wyciągnęłam z LXDCON-ów.

Gdzie się uczyć o LXD?

Ten wpis to jedynie wstęp do całego zagadnienia. Na koniec przygotowałam zbiór polecajek. Myślę, że pomogą Ci samodzielnie „liznąć temat” w oczekiwaniu na kolejne artykuły:

Podstawy Learning Experience Designu

Szkolenia z Learning Experience Design – kurs online oraz Masterclass

Rozmowa z Nielsem Floorem o Learning Experience Design

LX Berlin – seria meetupów online

Konferencja LXDCON

Społeczność Learning Experience Community na Linkedin

Do napisania niebawem!
Ula Mitas

W górę